februari 2020

10 tips voor een succesvolle beurs

10 tips voor een succesvolle beurs

Aan het begin van deze maand bezocht ik in Utrecht de beurs IPON. Een expositie op het gebied van onderwijsinnovatie & professionalisering. Reden voor mijn bezoek was de stand van IDFocus. Zij bieden met NIVO een modulair en betaalbaar Identity Management Systeem voor het voortgezet onderwijs. Comm’in Out schrijft hun teksten m.b.t. gebruikersverhalen en zorgt voor de optimalisering van de website.En ik wilde op de beurs wel eens zien hoe NIVO zich hier profileert en hoe bezoekers op hun product reageren. Ik kan je vertellen, het was druk op de stand en het IDM systeem viel in de smaak. Hoe anders was dat bij diverse andere stands…

Gemiste kansen

Terwijl ik over de beursvloer liep, verbaasde ik me over diverse andere stands. Deelnemen aan een beurs is een kostbare zaak (ga uit van € 1.000, – per m2, lees meer daarover in mijn blog van februari 2019), maar blijkbaar is niet iedereen zich daarvan bewust. Onoverzichtelijke stands (dozen, afval etc. staan gewoon her en der in de stand), standpersoneel dat alleen druk met elkaar is, geheel lege stands (niets ingericht, geen personeel maar wel de naam op de frieslijst) of onkundig personeel. Echt verbazingwekkend. En zonde van het geld.

Neem je deel aan een beurs, hou dan deze 10 aandachtspunten in gedachten:

  1. Schoon en opgeruimd: Een schone stand nodigt de bezoeker uit.
    Hou je stand dus schoon en opgeruimd.
    Laat geen rommel slingeren en laat laptops en tassen zoveel mogelijk thuis.
    En zorg voor een veilige, afgesloten plek voor waardevolle spullen!
  2. Bezoekers trekken bezoekers aan: Een stand waarin ‘wat gebeurt’ trekt bezoekers aan.
    En heb je bezoekers in je stand, dan trekken die weer andere bezoekers aan.
    Want betreed jij zo snel een lege stand? Nee toch?
    Dus laat de bezoeker niet alleen kijken, maar ook voelen, proeven of aanraken.
  3. Visueel ingesteld: De mens is visueel ingesteld. Zeker ook de beursbezoeker!
    Probeer dus niet teveel te tonen of te vertellen en hou de content eenvoudig.
    Vergeet bovendien niet, dat bewegend beeld meer aandacht trekt. Maar….
    onthou ook dat het eventuele bijbehorende geluid op een beurs onhoorbaar is.
  4. Give aways: Zorg voor een slim en nuttig promotionele give away op de stand.
    Probeer een link te leggen tussen de give away en jouw organisatie, product of actie.
    Zo biedt de IDM software van NIVO veiligheid.
    Daarom koos NIVO dit jaar voor een trendy cardprotector als give away.
    Natuurlijk in de huiskleur oranje!
  5. Leads: Eén van de belangrijkste aspecten van jouw beursdeelname is natuurlijk het verzamelen
    van kwalitatieve bezoekersdata. Zorg dus voor een goed leadregistratie.
    En denk aan een goede, vlotte en adequate opvolging van deze leads.
  6. Informatiemateriaal: 70% van al het informatiemateriaal eindigt in de prullenbak.
    Wist je dat? Geef dus niet te kostbaar materiaal weg.
    Of beter nog…stuur de brochures binnen enkele dagen op naar de bezoeker.
    Maar wel direct na de beurs doen!
    Want (te) lang wachten met het afhandelen van de leads is echt killing.
  7. Deskundig personeel: Niets is zo vervelend als een onkundige standmedewerker aanspreken,
    die duidelijk is ingehuurd.
    Zorg voor kundig standpersoneel, dat weet welke producten/diensten worden getoond,
    wat de boodschap is en die de bezoekers meer kan vertellen.
  8. Gebruik kleur: Kleur is essentieel in de communicatie. Ook op de beurs.
    Verdiep je in de psychologische effecten van kleur.
    Bedenk hoe je dit in de stand kunt toepassen.
    Want het logo van Coca Cola is niet voor niets rood (opwinding), of McDonalds geel (optimisme).
  9. Zichtbaarheid van bedrijfs- of productnaam: Waar staat jouw bedrijfsnaam op de stand?
    Je zult niet de eerste zijn, waar het logo alleen klein op de achterwand is afgebeeld.
    Hierdoor mist de bezoeker die bijv. van de zijkant komt, jouw stand.
    Een kostbare gemiste kans die met simpel nadenken was te voorkomen.
  10. Vergaderruimte / bespreekruimte: Wil jij je klanten net iets langer of intensiever spreken?
    Zorg dan voor een vergaderruimte. Dit vergt natuurlijk wel de nodige vierkante meters.
    Heb je die niet, regel dan minstens een klein zitje.

Hulp nodig bij het invullen van jouw beurs of evenement? Ik zit graag met je rond de tafel. Bel 06-53281940 voor een vrijblijvende afspraak. Of mail naar pvanelst@planet.nl