Maart 2020

Blijf ook in crisistijd communiceren (maar voorkom spammen)

blijf ook in crisistijden communiceren

Wat een ontzettend vreemde week ligt achter ons. Maar ook…wat een vreemde periode ligt voor ons. Misschien wel voor langere tijd, ook voor mij als zelfstandige in communiceren & organiseren. Ik heb het natuurlijk over het coronavirus. Intussen praten we over social distancing, groepsimmuniteit, anderhalvemeterregel, flatten the curve en lockdown. Woorden waar we tot voor kort nooit van gehoord hadden. Maar het zijn woorden waar we de komende tijd vast nog mee te maken hebben. Want ook in deze crisistijd moet je blijven communiceren. Ik heb ze dan ook maar aan het woordenboek van mijn spellingchecker toegevoegd….

Discipline en een puzzelbreak

Ruim 25 jaar ben ik gewend om aan huis te werken aan teksten en bijeenkomsten. En ik heb daarin ook een zekere discipline ontwikkeld. Maar nu zijn mijn gezinsleden bijna allemaal ook thuis. En ik zie dat zij nog een ritme moeten opbouwen. Gelukkig is er zo nu en dan tijd voor een puzzelbreak.

Mijn werkruimte zorgt er gelukkig voor dat ik ongestoord mijn gang gaan. Want ondanks dat het coronavirus het dagelijks leven stillegt, ben ik nog druk voor mijn klanten. En dat heeft vooral met communiceren te maken, want bijeenkomsten zijn nu niet zo in trek (om een understatement te gebruiken).

Communiceren, communiceren en nog eens communiceren

Ieder bedrijf of organisatie staat nu voor uitdagingen, groot of klein. Ook de klanten van Comm’in Out puzzelen hiermee. Wat communiceer je als je bedrijf tijdelijk moet sluiten of als er iets verandert in je service? Hoe zorg je ervoor dat je klant je niet vergeet? De basis van al die uitdagingen, is communiceren. Regelmatig (denk zelfs na over een vast tijdstip), helder, volledig (maar niet onpersoonlijk), naar alle doelgroepen, via alle kanalen eenzelfde duidelijke boodschap. En verzamel op 1 plaats alle informatie (en verwijs via alle kanalen naar dit punt dat bijvoorbeeld je website kan zijn). Denk tot slot ook aan herhaling van het bericht en vergeet zeker niet eventuele updates, zonder te spammen!

Digitale snelweg

Als gevolg van het coronavirus heb ik de afgelopen periode voor veel klanten diverse berichten moeten uitsturen. Blijven we open? (ja, KMI in Nieuwegein tot 22/3); mogen de open dag en het toernooi wel doorgaan (helaas, Tennisvereniging Rijnhuyse); hoe vertel ik snel dat mijn restaurant tijdelijk dicht moet (helaas, Los Argentinos Utrecht); we lassen onze kleine bijeenkomst zelf proactief af (OSN); We hebben een vitaal beroep en blijven (vooralsnog) open (Haar op Maat Pelatti). Met dank aan de digitale snelweg (social media, website, mailchimp nieuwsbrief), konden we deze boodschappen in korte tijd snel bij de juiste mensen neerleggen.

Houd contact

Maar daarmee zijn we er nog niet. Het is voor ieder bedrijf of organisatie belangrijk om ook in hectische periodes contact te houden met klanten en prospects. Ik heb al eerder geschreven (oktober 2019 toen de business sky high ging) over ‘nu zaaien om straks te oogsten’. En dat is nu meer dan ooit van toepassing. Dus bel die klant, stuur die nieuwsbrief, post op social media en hou je website up to date (met inachtneming van de punten die ik onder het kopje ‘digitale snelweg’ heb genoemd!).

Werken op afstand

Ten slotte hoop ik oprecht dat iedereen meedoet aan social distancing (zal dit het woord van het jaar worden, hier kan je stemmen) en dat we dit coronavirus over enkele weken achter ons laten. Ik leg met liefde en plezier de legpuzzel aan de kant om je te helpen met teksten, nieuwsbrieven, website, bijeenkomsten of social media. Dat kan ook nu al, rekening houdend met social distance, de anderhalvemeterregel en alle andere maatregelen. Social media en website maak ik op afstand voor je in orde en tekstvoorstellen stuur ik je per mail. Mail me op pvanelst@planet.nl of bel me op 06-53281940 voor verdere informatie. En dan kom ik graag later persoonlijk kennismaken, eventueel met een legpuzzel onder mijn arm.