april 2018
Hou in uw communicatie ook rekening met laaggeletterden

Wist u dat laaggeletterdheid een overkoepelende term is voor mensen die moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen (!) én daarmee dus ook met de ‘digitale snelweg’ waarop we ons begeven. Nu denkt u misschien ‘niet binnen mijn doelgroep’…….
Nederland heeft maar liefst 2,5 miljoen laaggeletterde volwassenen, waarvan er 1,3 miljoen in de leeftijdsgroep tussen de 16 en 65 jaar. En van alle laaggeletterden heeft 57% een baan. In tegenstelling tot wat veel mensen misschien denken is tweederde van deze mensen van Nederlandse afkomst. In Utrecht is minder dan 5% laaggeletterd; in IJsselstein, Montfoort en Vianen 5-8%. In Nieuwegein is dat cijfer 11-16%, te hoog dus!

Mensen die laaggeletterd zijn hebben onder meer moeite met:

  • Formulieren invullen of aanmelden voor een evenement (ook digitaal!)
  • Straatnaamborden lezen, reizen met openbaar vervoer
  • Pinnen en digitaal betalen
  • Werken met de computer, solliciteren
  • Begrijpen van informatie over gezondheid en zorg

Hoe we deze mensen kunnen helpen? Allereerst natuurlijk door taalonderwijs aan te bieden. Maar u kunt ook uw communicatie verbeteren. Bijvoorbeeld door een groter lettercorps te kiezen, kleinere alinea’s te maken, icoontjes te hanteren, iemand vertrouwen te geven en aan te kijken, of het gezegde nog eens samen te vatten. Zo wordt uw boodschap (gezegd of geschreven) toegankelijker voor deze doelgroep.

april 2018
Jubileumfeest X-ICT in Zwolle

Precies een jaar geleden was Comm’in Out nauw betrokken bij het jubileumfeest van X-ICT. Gestart in 2007 is dit Zwolse bedrijf uitgegroeid
tot een prachtige organisatie met ruim 35 medewerkers, verspreid over 2 vestigingen. Voldoende reden dus voor een feestje. Achter het
Zwolse kantoor was een tent opgebouwd, waar ‘s middags externe relaties werden ontvangen, trendwatcher Richard van Hooijdonk een
presentatie gaf en een heerlijk buffet werd geserveerd. ‘s Avonds hadden de medewerkers hun eigen feestavond, waarbij
illusionist Jochem Nooijer de aanwezigen met verbazing achterliet.

maart 2018
Oplossing paaspuzzel

Even niets te doen met Pasen. Dan was deze paaspuzzel ‘zoek het paasei tussen de tulpen’ mogelijk een mooie tijdsbesteding.
Niet gevonden? Dan zie je hierboven waar het paasei verstopt was.

maart 2018
Bewegende beelden scoren op social media

Actief op social media? Dan kunt u niet meer om bewegende beelden heen. Bijv. door Facebook Live te gaan of
een mooie compilatie van diverse bewegende beelden te maken. Zoals ik hier voor Tennisvereniging Rijnhuyse
heb gemaakt bij een event met kinderen tussen de 4-6 jaar oud.  En natuurlijk kunt u deze beelden dan ook direct
gebruiken voor uw website of in andere uitingen zoals een digitale nieuwsbrief.

maart 2018
Blogs schrijven voor website

Om de Google-ranking van een website optimaal te houden, is het verstandig om de site regelmatig te actualiseren.
Bijvoorbeeld door activiteiten te melden en ook een nieuwspagina is zinvol. Een voorbeeld hiervan zijn de blogs die
Comm’in Out vanaf deze maand voor DIIS schrijft.  Aanleiding voor zo’n blog is een melding in het nieuws over oplichting of
fraude

februari 2018
Persbericht in de krant

Mooi om het persbericht over het Kapsalon van Doorn Open jeugdtoernooi bij Tennisvereniging Rijnhuyse
zo in de De Molenkruier van 14 februari ’18 te zien staan.
Ook behoefte aan heldere teksten en nuchtere communicatie? Bel 06-53281940 voor een afspraak.

februari 2018
Haak in op de actualiteit

Een speciaal evenement of (feest)dag is een goed moment om iets op social media te posten.
Zoals KMI Home Care rozen uitdeelde i.v.m. Wereldkankerdag begin februari of Tennisvereniging Rijnhuyse
doet met Valentijn. Inspiratie voor inhakers zijn bijvoorbeeld te vinden op de inhaakkalender. En Comm’in Out
helpt dan graag bij de inspiratie en de uitingen. Bel 06-53281940 voor een vrijblijvende afspraak.

februari 2018
Social Media landschap

Met dank aan het Social Media Onderzoek 2018, hieronder een korte update qua stijgers en dalers:

WhatsApp is het grootste platform in 2018, gevolgd door Facebook en YouTube;
Instagram groeit het sterkst en heeft nu 4,1 miljoen gebruikers;
Facebook verliest terrein onder jongeren tot 20 jaar;
Instagram, Snapchat & YouTube zijn relatief sterk onder jongeren;
WhatsApp & Instagram groeien in bijna alle leeftijdscategorieën;
Vertrouwen in social media is nog altijd beperkt.

januari 2018
Onderwerpen voor uw nieuwsbrief

Een (digitale) nieuwsbrief is een uitstekend en niet te kostbaar instrument om het contact
met uw klanten en prospects te onderhouden. Denk niet ‘zoveel hebben we niet te vertellen’,
want zo’n nieuwsbrief hoeft echt niet meer dan 3 of 4 onderwerpen te bevatten.

Suggesties voor onderwerpen zijn bijvoorbeeld:

  • nieuwe medewerker
  • nieuw product
  • beursdeelname
  • ontwikkelingen op de markt
  • verklaring van vaktermen
  • aankondiging van activiteiten (bijv. open dag)
  • kijkje achter de schermen
  • kort verslag van een (buitenlands) beursbezoek
  • speciale actie

Als u nu met uw collega’s even gaat brainstormen, vult u deze lijst vast moeiteloos aan.
En hou dat brainstormen in ere voor iedere uitgave.
En last but not least. Zorg er voor dat een nieuwsbrief (zoals deze van Marij Makelaardij)
minstens 3 x per jaar verzonden wordt en dat u de privacy van de ontvangers (denk aan GDPR)
waarborgt.

januari 2018
Beste tijdstip voor uw social media posts

Regelmatig krijg ik de vraag ‘Wat is het beste tijdstip om (zakelijk) iets te posten op
social media?’

Hanteer globaal de volgende richtlijnen:
Facebook: woensdag – vrijdag tussen 13.00 en 16.00 uur
Twitter: werkdagen tussen 12.00 en 15.00 uur (b2b)
LinkedIn: dinsdag – donderdag tussen 07.30 – 08.30 of 17.00 – 18.00 uur

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat vrienden/volgers online zijn. Hiervoor bestaan diverse tools.
Bij een zakelijke FB pagina staat dat onder statistieken (beschikbaar boven de 100 likes) en
voor Twitter is bijv. Tweepi interessant.