juli 2018
Aandachtspunten voor uw beurswand

Er gaat geen beurs of congres voorbij of u ziet wel een beurswand. Soms een grote (opgebouwd met magnetische banen op een frame), soms een kleiner ‘pop-up’ scherm. In alle gevallen relatief makkelijk in een personenauto mee te nemen naar de locatie en eenvoudig te plaatsen. De kosten van deze displays zijn tegenwoordig laag en de materialen geven zeker meerwaarde aan uw bedrijf en beursdeelname.

Wat zet u erop?

Het is natuurlijk aanlokkelijk om heel veel op de beurswand te zetten, want er is immers voldoende ruimte. Met als gevolg dat de wand niet optimaal bijdraagt aan het resultaat. Daarom hieronder een paar aandachtspunten:

– De bezoeker aan beurs of congres moet in enkele seconden weten waar uw bedrijf voor staat en wat de voordelen van het product zijn.
– Het plaatsen van veel foto’s en teksten is hierbij zinloos.
– Ga voor een duidelijke boodschap en duidelijke afzender.
– Gebruik kleur.
– Kies voor een goede foto (denk aan de resolutie).
– Laat deze foto ook terugkomen op uw website, facebookpagina of linkedin pagina.
– Zet uw firmanaam of logo niet onderaan, want meestal staat u of de informatiebalie er dan voor
– Alle adresgegevens zijn vaak onwenselijk maar vergeet in ieder geval niet uw URL

Netjes en schoon

Uiteraard is het heel belangrijk dat uw beurswand er onberispelijk uitziet. Gedeukte panelen, een lamp die het niet doet of een vlek in een van de banen doen afbreuk aan de “over-all indruk”. Controleer een beurswand regelmatig (bijv. na elk gebruik) en los eventuele problemen of onvolkomenheden direct op.

Ook op kantoor

IDFocus in Rijswijk levert regelmatig sprekers voor congressen over Identity Management. En vaak is er dan ook een informatiemarkt. Daarom heeft Comm’in Out een beurswand, 2 pop-upschermen en een informatiebalie voor IDFocus gerealiseerd. Allemaal met dezelfde look & feel. En het mooie is, dat deze materialen natuurlijk ook op kantoor (bijv. bij de receptie of in de trainingsruimte) geplaatst kunnen worden.

juni 2018
Ook in de vakantie wordt uw e-mail gelezen

 De zomermaanden zijn qua communicatie-activiteiten altijd rustig. Even geen bijeenkomsten, geen beurzen en ook nieuwsbrieven staan pas weer voor september gepland.

Maar wist u dat circa de helft van de werkenden onder ons ook op vakantie zakelijke email uitleest. Sommigen zelfs dagelijks. In alle rust.
Álle zakelijke email-communicatie 3 maanden on hold zetten, is dus onnodig.
En zet eens een emoji in de onderwerpregel van uw nieuwsbrief; grote kans dat meer ontvangers uw mail openen.

Bent u één van diegenen, die op vakantie werkt. Hou dan rekening met de volgende 3 punten

– Bedenk vooraf wanneer u aan even het werk gaat. Vaak is ’s morgens het meest ideale moment, maar misschien heeft u wel te maken met tijdsverschillen.  Hou in ieder geval dit tijdstip vast. Handig om te weten voor uw medevakantiegangers maar ook voor uw zakenrelaties.
– Bepaal ook vooraf hoeveel tijd u per keer aan werk gaat besteden. Want voor u het weet, tikt de tijd en uw welverdiende vakantie weg.
– Kies tot slot een rustige plek om te werken. Misschien denkt u ‘handig aan het zwembad’ maar dan blijft deze plek (die eigenlijk bestemd is voor dat ontspannen vakantiegevoel) gekoppeld aan werk. Dus kies dan liever voor een rustige locatie, zonder teveel afleidingen, in het hotel of in uw appartement.

mei 2018
Aanpassingen in website van Blex Logistics

Blex Logistics is een jong transportbedrijf, opgericht door 2 enthousiaste en hardwerkende neven. De zaken gaan goed en het werd tijd om de website beter in te vullen. Het ontwerp en stramien was al gemaakt door A-media reclame in Nieuwegein, wij zorgen voor de teksten.
Ook de controle van de opmaak, fotomaterialen en links is door Comm’in Out verzorgd.
Maar met een goede website alleen bent u er nog niet.
Denk ook aan (focus)keywords en aan backlinks. Dit zijn sites (overzichten zoals startpagina’s) waarop uw website genoemd wordt. Voor inspiratie is het goed om eens te kijken naar leveranciers of concurrenten. Er bestaan diverse (betaalde) sites waarmee u de linkbuilding kunt bekijken.

april 2018
Hou in uw communicatie ook rekening met laaggeletterden

Wist u dat laaggeletterdheid een overkoepelende term is voor mensen die moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen (!) én daarmee dus ook met de ‘digitale snelweg’ waarop we ons begeven. Nu denkt u misschien ‘niet binnen mijn doelgroep’…….
Nederland heeft maar liefst 2,5 miljoen laaggeletterde volwassenen, waarvan er 1,3 miljoen in de leeftijdsgroep tussen de 16 en 65 jaar. En van alle laaggeletterden heeft 57% een baan. In tegenstelling tot wat veel mensen misschien denken is tweederde van deze mensen van Nederlandse afkomst. In Utrecht is minder dan 5% laaggeletterd; in IJsselstein, Montfoort en Vianen 5-8%. In Nieuwegein is dat cijfer 11-16%, te hoog dus!

Mensen die laaggeletterd zijn hebben onder meer moeite met:

  • Formulieren invullen of aanmelden voor een evenement (ook digitaal!)
  • Straatnaamborden lezen, reizen met openbaar vervoer
  • Pinnen en digitaal betalen
  • Werken met de computer, solliciteren
  • Begrijpen van informatie over gezondheid en zorg

Hoe we deze mensen kunnen helpen? Allereerst natuurlijk door taalonderwijs aan te bieden. Maar u kunt ook uw communicatie verbeteren. Bijvoorbeeld door een groter lettercorps te kiezen, kleinere alinea’s te maken, icoontjes te hanteren, iemand vertrouwen te geven en aan te kijken, of het gezegde nog eens samen te vatten. Zo wordt uw boodschap (gezegd of geschreven) toegankelijker voor deze doelgroep.

april 2018
Jubileumfeest X-ICT in Zwolle

Precies een jaar geleden was Comm’in Out nauw betrokken bij het jubileumfeest van X-ICT. Gestart in 2007 is dit Zwolse bedrijf uitgegroeid
tot een prachtige organisatie met ruim 35 medewerkers, verspreid over 2 vestigingen. Voldoende reden dus voor een feestje. Achter het
Zwolse kantoor was een tent opgebouwd, waar ‘s middags externe relaties werden ontvangen, trendwatcher Richard van Hooijdonk een
presentatie gaf en een heerlijk buffet werd geserveerd. ‘s Avonds hadden de medewerkers hun eigen feestavond, waarbij
illusionist Jochem Nooijer de aanwezigen met verbazing achterliet.

maart 2018
Oplossing paaspuzzel

Even niets te doen met Pasen. Dan was deze paaspuzzel ‘zoek het paasei tussen de tulpen’ mogelijk een mooie tijdsbesteding.
Niet gevonden? Dan zie je hierboven waar het paasei verstopt was.

maart 2018
Bewegende beelden scoren op social media

Actief op social media? Dan kunt u niet meer om bewegende beelden heen. Bijv. door Facebook Live te gaan of
een mooie compilatie van diverse bewegende beelden te maken. Zoals ik hier voor Tennisvereniging Rijnhuyse
heb gemaakt bij een event met kinderen tussen de 4-6 jaar oud.  En natuurlijk kunt u deze beelden dan ook direct
gebruiken voor uw website of in andere uitingen zoals een digitale nieuwsbrief.

maart 2018
Blogs schrijven voor website

Om de Google-ranking van een website optimaal te houden, is het verstandig om de site regelmatig te actualiseren.
Bijvoorbeeld door activiteiten te melden en ook een nieuwspagina is zinvol. Een voorbeeld hiervan zijn de blogs die
Comm’in Out vanaf deze maand voor DIIS schrijft.  Aanleiding voor zo’n blog is een melding in het nieuws over oplichting of
fraude

februari 2018
Persbericht in de krant

Mooi om het persbericht over het Kapsalon van Doorn Open jeugdtoernooi bij Tennisvereniging Rijnhuyse
zo in de De Molenkruier van 14 februari ’18 te zien staan.
Ook behoefte aan heldere teksten en nuchtere communicatie? Bel 06-53281940 voor een afspraak.

februari 2018
Haak in op de actualiteit

Een speciaal evenement of (feest)dag is een goed moment om iets op social media te posten.
Zoals KMI Home Care rozen uitdeelde i.v.m. Wereldkankerdag begin februari of Tennisvereniging Rijnhuyse
doet met Valentijn. Inspiratie voor inhakers zijn bijvoorbeeld te vinden op de inhaakkalender. En Comm’in Out
helpt dan graag bij de inspiratie en de uitingen. Bel 06-53281940 voor een vrijblijvende afspraak.

februari 2018
Social Media landschap

Met dank aan het Social Media Onderzoek 2018, hieronder een korte update qua stijgers en dalers:

WhatsApp is het grootste platform in 2018, gevolgd door Facebook en YouTube;
Instagram groeit het sterkst en heeft nu 4,1 miljoen gebruikers;
Facebook verliest terrein onder jongeren tot 20 jaar;
Instagram, Snapchat & YouTube zijn relatief sterk onder jongeren;
WhatsApp & Instagram groeien in bijna alle leeftijdscategorieën;
Vertrouwen in social media is nog altijd beperkt.

januari 2018
Onderwerpen voor uw nieuwsbrief

Een (digitale) nieuwsbrief is een uitstekend en niet te kostbaar instrument om het contact
met uw klanten en prospects te onderhouden. Denk niet ‘zoveel hebben we niet te vertellen’,
want zo’n nieuwsbrief hoeft echt niet meer dan 3 of 4 onderwerpen te bevatten.

Suggesties voor onderwerpen zijn bijvoorbeeld:

  • nieuwe medewerker
  • nieuw product
  • beursdeelname
  • ontwikkelingen op de markt
  • verklaring van vaktermen
  • aankondiging van activiteiten (bijv. open dag)
  • kijkje achter de schermen
  • kort verslag van een (buitenlands) beursbezoek
  • speciale actie

Als u nu met uw collega’s even gaat brainstormen, vult u deze lijst vast moeiteloos aan.
En hou dat brainstormen in ere voor iedere uitgave.
En last but not least. Zorg er voor dat een nieuwsbrief (zoals deze van Marij Makelaardij)
minstens 3 x per jaar verzonden wordt en dat u de privacy van de ontvangers (denk aan GDPR)
waarborgt.

januari 2018
Beste tijdstip voor uw social media posts

Regelmatig krijg ik de vraag ‘Wat is het beste tijdstip om (zakelijk) iets te posten op
social media?’

Hanteer globaal de volgende richtlijnen:
Facebook: woensdag – vrijdag tussen 13.00 en 16.00 uur
Twitter: werkdagen tussen 12.00 en 15.00 uur (b2b)
LinkedIn: dinsdag – donderdag tussen 07.30 – 08.30 of 17.00 – 18.00 uur

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat vrienden/volgers online zijn. Hiervoor bestaan diverse tools.
Bij een zakelijke FB pagina staat dat onder statistieken (beschikbaar boven de 100 likes) en
voor Twitter is bijv. Tweepi interessant.