nieuwsbrief 1990

De nieuwsbrief anno 1990

Soms is het echt leuk om terug te kijken op ‘vroeger’. Toevallig kwam ik een oude (papieren) nieuwsbrief van mijn eerste werkgever tegen, de Datelcare Display. Deze uitgave is van 1990 toen Datelcare / DTCservice opging in Koning & Hartman. (er was daarvoor zelfs nog een andere versie…). Ik zit nu ruim 35 jaar in de communicatie (waarvan bijna 30 jaar als ZZP’er) en ik schrijf nog steeds teksten voor nieuwsbrieven en ben betrokken bij de opmaak en verzending. Ik heb dus wel wat veranderingen meegemaakt….

Veel tekst, weinig afbeeldingen

Toen (ik praat over 1990) vonden we deze Datelcare Display echt prachtig en waren we maar wat trots op deze nieuwsbrief. Er was zelfs een speciale editie voor dealers. Echter, als ik het nu terugzie…wat een kneuterigheid, wat veel tekst, wat een slechte illustraties.

Print versus digitaal

In 1990 was internet nog geen gemeengoed. Email was er minimaal en nieuwsbrieven waren zeker nog niet digitaal. Indertijd hanteerden we zo’n 4 weken productietijd. Van het ophalen van onderwerpen, het schrijven van teksten en het verzamelen van foto’s (helaas, eveneens niet digitaal), tot de opmaak, correcties en verzending.

Wat een verschil met nu! Bij sommige klanten is dit proces van de nieuwsbrief zo gestroomlijnd, dat we de nieuwsbrief binnen een week (!) geschreven, gemaakt en verzonden hebben. Alles digitaal natuurlijk.

Distributie

In 1990 werden nieuwsbrieven voornamelijk via de post verspreid (denk dus ook aan de extra handelingen van adreslabels en enveloppen) en het aantal abonnees was beperkt. Hoe anders is dat nu! Dikwijls worden nieuwsbrieven ook verspreid via sociale media, websites, mobiele apps en andere digitale platformen. En een abonnement aanvragen, is zo gebeurd.

Tekst versus beeld

In 1990 waren nieuwsbrieven meestal tekstgebaseerd. Bijvoorbeeld met updates over recente gebeurtenissen, artikelen, meningen en aanbevelingen. Met de langere productietijd, was de actualiteit niet super.

Nu bevatten nieuwsbrieven nog steeds tekst, maar vooral ook foto’s, video’s, links naar externe bronnen, infographics, podcasts en andere multimedia-inhoud! Bovendien kunnen nieuwsbrieven nu worden gepersonaliseerd op basis van de voorkeuren en interesses van de abonnees.

Interactief 

In 1990 waren papieren nieuwsbrieven eenrichtingsverkeer. Globaal genomen verstrekte de afzender informatie aan de ontvanger. Hoe anders is dat nu. Voor veel klanten is de traffic naar de website een zeer belangrijk argument voor de nieuwsbrief. En denk aan de mogelijkheden tot reageren, toegangskaarten aanvragen, enquêtes invullen, discussies starten en inhoud delen met eigen sociale netwerken.

Goed contactmoment

Kortom, al met al hoeft een nieuwsbrief tegenwoordig niet kostbaar en ingewikkeld te zijn en heb je zo een uitstekend instrument om het contact met je klant/ prospect te onderhouden. Ik heb al vele nieuwsbrieven gemaakt en geschreven en weet wat werkt, hoe je onderwerpen verzint en hoe je een goede nieuwsbrief maakt en verstuurt.

Wil je brainstormen over onderwerpen en mogelijkheden? Bel me voor een vrijblijvende afspraak. Of stuur me een e-mail.