Geef de klant het podium
Je kan heel veel schrijven en zeggen over je product of dienst. Maar een klantverhaal (of ervaringsverhaal) werkt zoveel beter. Als brochure, op je website, op social media of tijdens een bijeenkomst. Zie het als een positieve recensie op Google! Waarbij je zelf die klant selecteert!
Casestudy schrijven
Zo’n 3 × per jaar schrijf ik voor IDFocus een casestudy. Vaak gaat het over een school (voortgezet onderwijs) waar ze met Identity Management Software NIVO zijn gaan werken. IDFocus hoeft niet veel moeite te doen om een positief verhaal te krijgen. Want iedere klant is stuk voor stuk zeer te spreken over de turn key oplossing.
Niet alleen positief
Aan de andere kant hoeft een klantverhaal niet alleen een ‘juichstuk’ te zijn. Er mag gerust een kritische noot in staan. Ik vraag bij zo’n interview ook altijd ‘wat beter of anders had gekund of gemoeten’. Soms verwerk ik het in het artikel en in alle gevallen bespreek ik het met de opdrachtgever.
Ook tips & tricks voor toekomstige gebruikers van het product zijn goed om te noemen. Want waarom zou jij het wiel opnieuw uitvinden, als een eerdere gebruiker dit al heeft gedaan?
Voor KMI Mammacare schrijf ik eveneens regelmatig artikelen. Deze worden bijvoorbeeld in het lifestylemagazine ForYou gepubliceerd. Ook hier komen tips & tricks over bijv. borstprotheses en huidtherapie voorbij.
Presentatie
Niet alleen op papier werkt een gebruikersverhaal goed. Nodig bijvoorbeeld ook eens een klant uit voor een presentatie tijdens een bijeenkomst. Behalve een goed verhaal, moet het natuurlijk wel iemand zijn die in het openbaar durft en kan spreken! Om verrassingen te voorkomen, adviseer ik je wel om de inbreng van de klant vooraf (enigszins) door te spreken. Ik weet zeker dat veel aanwezigen zo’n presentie heel verhelderend vinden.
Ervaringsdeskundigen
Zo ben ik nu bezig met een bijeenkomst voor Samen voor Nieuwegein over Werkgeluk & Inclusie. Deze moet volgend jaar gaan plaatsvinden en ook dan willen we een aantal ervaringsdeskundigen uitnodigen. Denk hierbij aan mensen die bijvoorbeeld vanwege geaardheid of beperking moeite hadden om een geschikte job te vinden. Maar we denken ook aan organisaties die hier al grote stappen in hebben gezet. Want alleen samen kunnen we het doen!
Wil jij ook een klant aan het woord laten? Voor je website of brochure? Ik help je graag. Stuur me een mailtje met jouw vraag en ik neem snel contact met je op.
Keep you posted!