Persoonlijk en direct contact

Ik heb ’t al eens eerder gezegd; persoonlijke en directe communicatie scoort. Denk niet alleen groots en moeilijk, soms is klein en essentieel gewoon beter. Tijdens de coronapandemie heb ik veel kleinschalige en persoonlijke communicatie voorbij zien komen. Zo zonden diverse bedrijven een attentie (zoals bloembollen of een recept + ingrediënten voor focaccia) naar werknemers of klanten. Om iedereen een hart onder de riem te steken en om contact te houden.

Klein en essentieel

En ik adviseer ieder bedrijf en instelling om deze kleinschalige en persoonlijke vorm van communicatie te behouden. Naar het personeel toe, maar zeker ook naar klanten en prospects. Voor corona was klein en essentieel al een trend. En onderzoek door de Universiteit van Amsterdam heeft aangetoond, dat persoonlijk en direct contact effectiever is! Dus ga voor die persoonlijke mailing, een kleine ontbijtsessie of een verjaardag attentie!

Sinterklaasgedicht

Als ZZP’er onderscheid ik me al jaren met deze persoonlijke touch. Als mijn relaties jarig zijn of jubileum, stuur ik ze een berichtje, klein cadeautje of een kaart. En aan het einde van het jaar maak ik voor mijn opdrachtgevers een persoonlijk gedicht met een kleine attentie (en ook hier, geen massaproduct, maar met zorg voor die persoon uitgezocht).

Postbode Loes

Persoonlijke communicatie is op alle niveaus inzetbaar. Zo heb ik bijvoorbeeld voor OSN al diverse zeer kleinschalige bijeenkomsten in Nieuwegein georganiseerd. De gasten kregen maximale aandacht en OSN haalde het maximale uit de bijeenkomsten.

Maar de mooiste persoonlijke communicatie ontving ik deze zomer toch echt van onze ‘vaste postbode Loes’. Ze stopt met haar werk hier in Nieuwegein en om dit kenbaar te maken, had ze bij ons een handgeschreven kaart in de brievenbus gedaan. (en in december had ze ook al bij haar 290 adressen een persoonlijk geschreven kerstkaart in de bus gedaan). Geweldig toch! En het kaartje nodigde direct weer uit tot een persoonlijk gesprek, de kracht van persoonlijke communicatie. Bedankt Loes en het ga je goed!

Wil je brainstormen hoe we de communicatie voor jouw bedrijf of instelling kunnen verbeteren? Ik zit graag met je rond de tafel. Mail me voor een vrijblijvende afspraak. Digitaal of fysiek.