Wat zet ik toch op Facebook
mei 2019

Wat zet ik toch op Facebook

Zit jij met jouw bedrijf of instelling ook op Facebook? Dan is het belangrijk om regelmatig (minstens wekelijks) wat te posten. Want met regelmatige, kwalitatieve en relevante posts, bereik je nog steeds veel mensen. Maar wat zet je er op??

Hieronder geef ik 5 suggesties voor succesvolle Facebook-posts. Wat je ook post, zorg in ieder geval altijd voor een afbeelding!

  1. Een ‘selfie’ met het team

We zijn allemaal mensen. En klanten zien graag wat voor mensen achter het bedrijf of achter het product zitten. Plaats daarom eens een foto van het team (of van een deel van het team). Denk aan een selfie op kantoor, maar het kan ook op een beurs of bij een cursus zijn. Zet er niet teveel mensen op, want de kijkers moeten de mensen wel kunnen herkennen. Je zult zien, dat deze post veel likes en reacties oproept.

  1. Foto’s of video’s van ‘achter de schermen’

Hoe wordt een product gemaakt. Of wat kan ik er nog meer mee doen. Relaties van jouw bedrijf vinden het vast leuk om meer over het product te zien. Daarvoor is dit onderwerp zeer geschikt. En als je hier een kort filmpje van maakt (en rechtstreeks op Facebook upload) zal de score zeker verbeteren aangezien Facebook deze filmpjes hoger in de tijdlijn zet.

  1. Samenwerking met klanten

Heb je een mooi project gerealiseerd. Of heeft iemand een speciale prestatie verricht? Dat biedt kansen op Facebook. Misschien met een leuke selfie samen met de klant? Tag de klant in het bericht (vraag even toestemming). En zo’n zakelijk prestatie is natuurlijk ook zeer geschikt om op de website te zetten en op Twitter en LinkedIn te posten. Bijvoorbeeld voor duurzaam adviesbureau DWA  en voor het ID Managementpakket NIVO van IDFocus heb ik  diverse casestudies geschreven, dus ik sta je graag terzijde.

  1. Stel een vraag

Facebook is uitermate geschikt voor interactie. Hoe meer interactie, hoe beter je pagina scoort. Dus zet een vraag op je pagina. ‘Welk kleur vind jij mooier voor ons product’ of ‘Vertel ons waarom jij een toegangskaartje voor beurs xxx verdient’. Misschien kan jij zo’n reactie in een later stadium nogmaals op Facebook gebruiken (Hartelijk welkom tag xxxx op onze stand tijdens beurs xxxx). Hou de post goed in de gaten en het is natuurlijk essentieel, dat jij ook snel reageert op een vraag of reactie.

  1. Inhaken

Kijk eens naar de actualiteit. Misschien zijn er wel mooie momenten /evenementen waar je op kunt inhaken. En dan heb ik het heus niet alleen over het WK voetbal of Sinterklaas. KMI Mammacare in Nieuwegein levert borstprotheses en prothese BH’s en haakt altijd in op Wereldkankerdag in februari. Misschien verkoop jij wel speeltjes voor de hond? Dan moet je weten, dat het 26 mei 2019 de Dag van de Hond is.
Of heb jij een sushirestaurant? Op 18 juni a.s. is het Internationale Sushi Dag.  Op www.inhaakkalender.nl staan alle bekende speciale dagen, nationaal en internationaal. En zorg er natuurlijk ook voor, dat de post een link heeft naar jouw bedrijf of instelling.

Juist tijdstip

Globaal wordt gezegd, dat 13.00 uur en 19.00 uur de beste tijdstippen zijn om berichten te posten. Waarbij de woensdagen het beste scoort. Mijn ervaring bij mijn klanten onderschrijft dit. Maar misschien is jouw doelgroep juist op hele andere momenten online. Kijk dus bij ‘statistieken’ (beschikbaar vanaf 100 likes) wanneer de meerderheid van jouw volgers op Facebook zit. En stem jouw publicatie daar op af.

Hashtags # en website

In navolging op twitter en Instagram wordt het meer gebruikelijk om ook onder Facebookposts (en LinkedIn) met hashtags (#) te werken. Dus voeg deze onderaan het bericht toe.
En vergeet bovendien niet om onder ieder bericht een link naar een relevante pagina je website te zetten. Zo krijg je meer bezoekers op je site en dat geeft Google de bevestiging, dat de site een goede ranking verdient!

Meer weten over social media of hulp nodig bij jouw communicatie? Bel 06-53281940 voor een vrijblijvende afspraak.