Juli 2019
Zomervakantie; wel of niet communiceren met klanten?!

zomervakantie wel of niet iets doen

Soms lijkt het wel alsof heel Nederland in de maanden juli en augustus ‘plat ligt’. En eigenlijk begint dat vaak al half juni en duurt het tot half september. Vakantiespreiding heet dat.

Blijf zichtbaar

Maar betekent dat dan ook dat je als bedrijf niets meer hoeft te doen? Zeker niet. Want jouw klanten zijn echt niet allemaal tegelijk met vakantie. En zeker geen 3 maanden.  Dus verstuur bijvoorbeeld gerust een nieuwsbrief of blijf posten op social media.

Daarnaast biedt de zomerperiode ook vaak tijd en rust om wat communicatiezaken nader onder de loep te nemen. Voldoet de website bijvoorbeeld nog wel. Geeft het je bedrijf goed weer? Werken alle linkjes nog (controleer deze). En zijn alle teksten en illustraties correct?

Look & feel nieuwsbrief

Ik noemde hem al eerder, hoe staat het met de (digitale) nieuwsbrief. Zijn de ‘look & feel’ toe aan een update? En verstuur je ‘m nog wel regelmatig (1x per jaar is inderdaad ook ‘regelmatig’ maar beter is het om een nieuwsbrief minstens 3x per jaar te verzenden. Verstuur je nog geen nieuwsbrief. Ik leg je in een persoonlijk gesprek graag uit waarom je dat wel zou moeten doen. Maar kort gezet is het een uiterst effectief middel om contact met je relaties te houden (zorg wel voor relevante onderwerpen). En je trekt klanten naar je website (want de ‘call to action’ knop is essentieel in een nieuwsbrief).

Plannen voor het najaar

Waar de zomerperiode altijd ideaal voor is… tijd om de plannen voor dit najaar eens goed op een rij te zetten. Denk bijvoorbeeld eens na over:

  • een klantendag organiseren (groot of klein). Wat ga je vertellen, aan wie, waar.
  • wat zijn mooie onderwerpen voor de nieuwsbrief (heb je al een ‘projectgroep’ die meehelpt voor items)
  • berichten op social media (denk ook aan de actualiteit)
  • hoe kan je je bedrijf laten opvallen (guerilla marketing?),
  • sta je de komende periode op een beurs, wat wordt de boodschap, gevolgd door uitstraling, organisatie etc.?
  • wel of geen kerstkaarten, c.q. wel of geen kerstcadeau voor relaties of eigen personeel. Controleer eventueel al de juiste adressen van relaties
  • verwacht je binnenkort een mooi onderwerp voor free publicity? (geweldige order, jubileum, bijeenkomst of winnen van een prijs). Zet dan nu vast de activiteiten op scherp.

Kansen!

Het is duidelijk, dat de zomerperiode misschien een rustige periode in klantencontact en new business is. Maar de zaken staan zeker niet stil. Misschien dat jouw concurrenten wel een pas op de plaats maken en dat biedt nieuwe kansen voor jouw bedrijf.
Hulp nodig bij het bedenken of realiseren van de communicatieplannen voor de komende maanden? Bel me op 06-53281940 voor een vrijblijvende afspraak.

En voor nu, fijne vakantie allemaal, rust goed uit en kom weer opgeladen terug!